Pilihan Choice

Ada kala kita rasa macam pilihan yang kita buat dalam hidup ini semuanya berdasarkan isi hati dan kehendak hati kita. tapi sebenarnya, kebanyakkan keputusan yang kita buat berkait rapat dengan orang sekeliling kita dan situasi semasa. 

Sebagai contoh, seorang anak ingin menyambung pelajaran keperingkat yang lebih tinggi. Normally, kita akan isi permohonan kita melalui aplikasi UPU. tidak kira sama ada diploma, degree mahupun master. semasa membuat pilihan course, kita pasti sememangnya itulah kehendak kita. itulah pilihan yang kita mahu. tetapi sedarkah kita sebenarnya pemilihan itu berdasarkan keingin ibu bapa kita ataupun saudara mara kita. Baik, i akan jelaskan lagi. sebelum kita buat pilihan untuk bidang yang akan kita mabil, kita mesti akan tanya pendapat dari ibu dan bapa kita kan?? Dari situ sebenarnya bermula pilihan ibu bapa kita. mereka akan memberikan beberapa bidang yang sedang hangat di perkatakan. sebagai contoh bidang kedoktoran bagi perempuan dan bidang kejuriteraan bagi lelaki. itu sesuatu kemestiaan apabila kita datang dari latar belakang sains tulin. 

Percaya atau tidak, kita akan mula terpengaruh dengan pilihan ibu bapa kita bila setiap pilihan yang kita ambil mesti ada yng berkaitan kesihatan dan kejuruteraan. Biarpun ia bukan secara terus,tetapi kita tetap akan membuat pilihan yang sedemikian. 

Jadi bila kita masuk kedalam bidang yang "dipilih" tadi, kita akan mula rasa tekanan dan ketidak gembira bila belajar. dari situ akan mula masalah susah nak score dalam exam, ponteng kelas dan masalah masalah disiplin yang lain. itu untuk pihak yang tak mampu kawal la. ada pulak pihak yang willing to do anything as long as parents dia happy. in this case, that person will try anything to achieve what he/she should achieve. it's good but when it's come to dunia pekerjaan, akan berlaku dimana dia tidak akan ikhlas melakukan apa yang di sepatutnya lakukan. this problem akan menyebabakan produktiviti kerjanya akan mrosot dan tidak mencapai tahap yang cemerlang. mereka hanya bekerja kerana duit sedangkan kepuasannya tidak dapat di nikmati. 

actually this post i nak cakap, whatever pilihan yang kita buat we must go back to the basic which is Allah swt. He know what the best for us. buat la solat isthikarah untuk raih petunjuk. insyallah pilihan kita tu ada pengaruh luar ataupun tidak dia takkan jadi punca kepada kegagalan mencapai nikmat Allah. it's good to follow what your parents want, but make sure that you are capable to handle that choice. if not, you can talk to your parents and explain to them what your preferable and your minat. Insyallah they will understand us. 

anyway, GOOD LUCK for those yang tengah nak buat keputusan. May Allah help you in making your decision. 



XOXO
Adhwa

Comments

Popular posts from this blog

Maafkan Aku

Tanpa Cinta