Kawan vs Kekasih

Assalamualikum wbt
Hai awak awak semua...
How are you? Im sorry for being so long not update anything in this blog
Walaupun sebenarnya wawa ada banyak sangat cerita yang nak dikongsi, but i cant find a word to explain it. 
So i choose to keep it by myself for a while.
Maybe kalau ada masa berkelapangan i will write it here

Baiklah, berbalik kepadatajuk entry kali ni "KAWAN VS KEKASIH"
Tajuk yang agak klise tapi bagi wawa ia sangat penting.
But why?
Because mostly people now a days tend to have crisis with this topic.

Wawa akan mulakan dengan definasi ataupun makna di sebalik tajuk kali ni.
 Kawan vs Kekasih sebenarnya boleh di tafsirkan kepada dua maksud dan situasi

1. Pemberatan tumpuan ataupun bagaimana menghargai hubungan antara kamu dengan kawan dan kamu dengan kekasih. Situasi yang sesuai selalunya melibatkan pemilihan antara kawan mahupun pasangan anda.

2. Komplikasi yang berlaku dalam diri seseorang sama ada mahu menukar status perhubungan daripada kawan kepada kekasih ataupun tidak. 

Wawa akan explain satu persatu pasal ni. Kalau sahabat sahabat sekalian rasa berminat untuk membaca sila teruskan. jika sebaliknya, ya anda boleh klik X pada tab anda. Saya tak kisah.

Okey we will start with the first case. 
Untuk kes yang macam ni boleh di anggap sebagai biasa. Normal Cases bak kata mat salleh. Setiap individu akan mengalami masalah terutama yang baru menjalani hubungan. They tend to attach with their partner and forget their friends. Selalunya ia berlaku kepada kaum hawa. Ye saya tahu KAUM HAWA!!! You tend to to this kind of things when you are in relationship. Mungkin pada pandangan awak sekalian tak ada salahnya but actually banyak salahnya. Haaaa listen what im going to tell you all...

Untuk Kaum Hawa yang macam ni, masa permulaan percintaan ni bagaikan syurga bagi anda. Semuanya indah. Apa sahaja yang pasangan anda lakukan semuanya indah di mata korang. Even dia korek hidung pun korang rasa ia indah*korang jangan la pulak bayangkan pasangan korang korek hidung waktu baca ni* Masa ni la korang akan mula lupakan sahabat korang. Korang mula jauhkan diri, jarang dah nak lepak sekali, makan sekali pun jarang inikan pula nak keluar shopping sekali lagi la jarang. Mungkin korang tak akan rasa yang korang buat ni salah.Tapi percaya lah sahabat sahabat korang tu semua tengah terasa hati dengan tindak korang. Diaorang pun akan mula jauhkan diri dari korang, mula buat aktiviti tanpa korang dan jangna terkejut kalau suatu hari nanti korang akan jadi strangers to each others. Masa ni jangan korang baru nak menyesal.Nasi dah jadi bubur. 
Nasihat wawa la kan, sebaiknya bila korang dalam relationship tolong la jadi individu yang pandai. ya "PANDAI" Maksudnya pandai bahagikan masa dengan buah hati, kawan kawan dan yang paling penting dengan keluarga. Ia sangat penting. wawa ulang sekali lagi "Sangat Penting!!!" sebab once kau terlepas pandang satu dari 3 kategori tadi maka korang akan berhadapan dengan masalah yang maha besar lepas ni. Wawa rasa korang boleh fikir sendiri kut apa masalah yang akan menimpa korang. So fikir fikirkan lah. Jika korang dah terbuat benda benda yang terlarang tu mohon kembali pulihkan balik perhubungantu sebelum terlambat. 

Next, kita beralih kepada kes yang kedua pulak. Ini lagi complicated sebab dia bermain soal hati dan perasaan individu itu sendiri. Silap hari bulan boleh masuk Wad Bahagia. Untuk kes ini actually wawa sendiri pun tengah mengalaminya. It's hard but i still need to face it. Situasi ni berlaku di mana kau suka someone but for the sake of friendship kau terpaksa pendampak perasaan tu dalam masa yang sama kau cuba nak bagi tau dia yang kau sebenarnya cuka kan dia.

Untuk kes yang macam ni, wawa sarankan korang buat isthikarah. Itu je jalan terbaik untuk korang cari jawapan. Perasaan di mana korang rasa macam nak confesstapi dalam masa yang sama korang sayangkan friendship korang dengan si dia. Untuk situasi wawa, i maybe will do something yang "berani mati" but at the end of my study la. Hahax mean that 4 years after this la. In case nak kena friendzone pun i okey kut sebab dah tak jumpa. But kalau ikut sejarah lama, wawa actually okey je even kena reject when i confess to my last crush but still i can be friend with him till now okey. Kadang dia rasa macam puas lepas bagi tahu apa yang patut dekat dia sebab at least dia tahu yang kita suka dekat dia but kita pilih untuk berkawan ja. Tapi jujurnya dia bergantung pada nasib sebenarnya. Kalau korang dapat crush yang macam my last crush senang la, but kalau korang dapat yang jenis tend to avoid you after the confession tu sakit sikit la. Korang pun jangan la heart broken sangat bila kena reject. Korang kena act cool je biarpun sakit gila. Jangan sesekali express your feeling in social media. its not the right place to make any confession. Dare or not try to do your confession face to face. tu akan lebih memberi kesan sebab kita dapat tengok expresi muka dia masa kita confess. You can know sama ada dia jujur atau tak masa tu. Tapi ni korang kena betul betul berani dan bersedia untuk terima apa saja keputusannya. 

Done!!!
Macam luahan perasaan je kan wawa malam ni. Hahax
Hopefully apa yang wawa post malam ni dapat membantu korang serba sikit la ye. Mostly apa yang wawa share dekat sini based on pengalaman yang wawa pernah hadapi and observe daripada masyarakat sekeliling. 

Okey that all from me....

Sekian,
XOXO
Adhwa

Comments

Popular posts from this blog

Sukar

Tanpa Cinta

Maafkan Aku